آشنایی با بلوغ زودرس در پسران



بلوغ در پسران و دختران به علت تعدادی از تغییرات هورمونی رخ می دهد که در سطح مغز، هیپوفیز، غده فوق کلیوی و در نهایت غدد جنسی، از جمله بیضه ها و تخمدان ها رخ می دهد. اولین نشانه بلوغ در پسران، بزرگ شدن بیضه ها است، به دنبال آن بزرگ شدن اندام های تولید مثل و رشد مو. این تغییرات حداقل 10 سال بعد شروع می شود اما در سن 12 تا 15 سالگی کاملا واضح است.

Image result for ‫آشنایی با بلوغ زودرس در پسران‬‎
بلوغ در پسران و دختران به علت تعدادی از تغییرات هورمونی رخ می دهد که در سطح مغز، هیپوفیز، غده فوق کلیوی و در نهایت غدد جنسی، از جمله بیضه ها و تخمدان ها رخ می دهد. اولین نشانه بلوغ در پسران، بزرگ شدن بیضه ها است، به دنبال آن بزرگ شدن اندام های تولید مثل و رشد مو. این تغییرات حداقل 10 سال بعد شروع می شود اما در سن 12 تا 15 سالگی کاملا واضح است.        بر اساس تعاریف فوق، اگر یک پسر قبل از سن 9 سالگی بلوغ را شروع کند، بلوغ در سنین پیش دبستانی است و ارزیابی ها و مطالعات باید انجام شود.اولین قدم در این ارزیابی ها، اندازه گیری هورمون ها است. هنگامی که هورمون های تثبیت شده هیپوفیز به نام "گنادوتروپین" بالا هستند، برای پیدا کردن توده های احتمالی یک آزمایش مغز مانند MRI مورد نیاز است. گرچه در اغلب موارد جرم در مغز وجود ندارد و حساسیت بالا سلول های هیپوفیز و هیپوتالاموس است که سطح ترشح هورمونی را بالا می برد. با این حال، معاینه مغزی می تواند یک توده مغزی یا بیماری عفونی در مغز را نشان دهد.

 

 

در اغلب موارد، بلوغ زودرس، سطح هورمون های هیپوفیز یا گنادوتروپین ها در اصطلاح علمی FSH و ELT زیاد نیست. بیماری هایی مانند بزرگ شدن غده فوق کلیه غده آدرنال، تومورهای غده آدرنال و در نهایت تومورهای بیضه می توانند باعث بلوغ زودرس (آندروژن) در پسران شوند، گرچه گاهی اوقات آنها وجود ندارد و فعالیت های سلولی بالا است. سازنده هورمون مردانه علت آن است.


اهمیت تشخیص زود هنگام بلوغ اولیه، همان طور که گفته شد، عمدتا در مورد علل بیماری شامل توصیف شده است. دوم، سرکوب تولید هورمونی مردان در یک پسر جوان به دو دلیل اهمیت دارد: اول اینکه اگر تغییرات بلوغ در دوران اولیه رخ می دهد نسبت به سایر فرزندان، باعث می شود که کودک با محیط زیست ناراحت شود و بنابراین بلوغ این دارو به درجه ای شبیه به دیگران است و دوم، بلوغ زودرس، گرچه باعث رشد ناگهانی در ارتفاع می شود، اما خیلی زود محل رشد استخوان ها بسته است و رشد می کند. در نتیجه، این کودکان معمولا کوتاه تر از آنچه که از والدین خود انتظار دارند، کوتاه تر می شوند.

در نهایت، درمان صحیح بلوغ زودرس پسران بستگی به تشخیص علت دارد، که گاهی اوقات تومور خوش خیم مغزی است که باعث می شود که کلیه از بین برود و کودک نجات یابد. گاهی اوقات یک تومور در بیضه ها یک عامل است و گاهی اوقات اندازه غده فوق کلیوی یا حساسیت سلول های هورمون علت بیماری است که با درمان دارویی درمان می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.